onsdag 30. september 2009

Digital mobbing

Sist veke hoppa ei 13 år gammal jente ut frå ei bru. Ho overlevde ikkje. På brua ligg blomar fra klassevenner – dei same som hadde mobba henne på Facebook. (Frå avis sist veke). I Stavanger Aftenblad kunne ein lese om ei anna jente som måtte skifta skule fordi ho blei mobba – på chattestadar som Facebook, Nettby…..

Det var tidleg morgon på jobb, då ei fortvila mor ringte og fortalte at nokon hadde lagt ut bilete av dotter hennar på Nettby. I tillegg var det oppretta grupper der, som hadde ”hat- sider” om henne. Fleire av ”vennene” hennar var medlem der, både yngre og eldre elevar på skulen. Alt dette skjedde utanom skuletid, men fekk store konsekvensar for elevane i skulekvardagen.

Ei anna mor ville ha møte med oss. Ho hadde med seg fleire utskrifter frå chattestadar som fortalte om stor mobbeaktivitet retta mot eit par elevar på skulen, mellom anna hennar eiga dotter. Både tekst og innhald var skremmande – sextrakassering, utestenging , kommentarar på klede og utsjånad m.m. Språket som blei brukt var støytande. Både jenter og gutar var med på aktiviteten.
Alt dette skjedde utanom skulen og aktiviteten eksploderte i løpet av nokre få dagar. Trakasseringa gjekk òg utover lærarar. Kva skulle me gjera? Opplæringslova krev at skulane har system og skal gjennomføre tiltak som sikrar elevane eit godt psykososialt skulemiljø.
Det blei gjennomført mange samtalar med elevar og heimar i denne perioden, og me fekk ulike reaksjonar.
Me hadde dårleg tid, for juleferien var ganske nær. Likevel var det viktig å gjere noko før ferien. Dette var eit større problem enn berre skulen sitt. Eg som rektor, kjente at eg måtte varsle alle heimane om dette. Ilag med ordføraren sendte me ut ei varsling om digital mobbing – og det hadde god effekt. http://www.forsand.kommune.no/Filnedlasting.aspx?FilId=534&
Mange diskuterte, mange tok ansvar, me kom i media – både aviser og på TV. Tilbakemeldingane var at elevar hadde opplevd ei roleg jul på nettet.
Etter jul blei BarneVakten kontakta. www.BarneVakten.no Der fekk me mange gode råd. Dei kom til skulen og hadde møte med klassane, med lærarane og med foreldra/bygda om kvelden. Me lærte om nettvett, elevane laga nettvett-reglar, og foreldra fekk mange gode råd.
I tillegg kunne IT- folka hjelpe oss med å stenge tilgang til Facebook og Nettby på kommunen sitt nett. I perioden etter jul kjente me oss mykje tryggare.

Eg meiner at skulen ikkje kan ikkje verne elevane mot digital mobbing, men me kan ( og bør) lære dei om nettvett og me kan gi foreldra gode råd og hjelpe dei til å ta ansvar og å engasjere seg. Og som skuleleiarar bør me ha kunnskap om og engasjement for godt nettvett.

5 kommentarer:

  1. Dette er nok baksiden av IKT, Informasjonen flyter fort, og det er ikke alltid de klarer å se konsekvenene av det de holder på med. Synes dere har taklet det bra som skole. Tror nok skoler kan/skal være med på å lære elever nettvett/etikk på nettet, gjerne i samarbeid med foresatte.Vi har også hatt barnevakten på skolen vår for å veilede foreldre. Det som er så synd er at de er få som stiller opp på dette av de foresatte.

    SvarSlett
  2. Her tar du virkelig for deg medaljens bakside. Det er trist å lese det du skriver, samtidig som jeg er imponert over håndteringa på skolen og det positive dere har greid å få ut av det.

    Jeg tror at det blir vanskelig å unngå at ting som dette hender. Mye kan nok gjøres av forebyggende arbeid, og jeg tror at holdningsarbeidet må foregå parallellt med opplæringa i IKT. Man har en gylden mulighet til å ta opp mange vanskelige problemstillinger mens man faktisk jobber med PC'en. Jeg tror at barnetrinnet har et særskilt ansvar for å bevisstgjøre elevene og legge grunnlaget for de riktige holdningene. Elevene skal faktisk sosialiseres innenfor en verden som ofte er ukjent for foreldrene deres, og også for mange lærere. Kanskje vi må bli flinkere til å møte dem der de er? Forberede dem på det som møter dem i det mange oppfatter som en "liksomverden"? Det er så mye enklere å mobbe dem du ikke ser. Det er bare å trykke på en knapp før du har fått tenkt deg om. Dette er noe som små elever må lære noe om. Dette krever også kompetanse fra de voksne. Vet vi hva som møter dem?

    Vi har arrangert kurs for foresatte og elever i sikker nettbruk hvert år de siste fire årene.Dette er gjort i samarbeid med Redd Barna og lensmannsetaten. Vi ser at dette er noe som går inn til elevene,og vi er ganske sikre på at dette hjelper. Likevel dukker de triste sakene av og til opp, gjerne på fritida, og da blir vi selvsagt involvert i oppnøstinga etterpå.

    Når det gjelder foreldrene undres jeg gang på gang hvorfor de ikke dukker opp på disse temakveldene, for oppmøtet hos oss har vært dårlig. Dette burde da engasjere dem? Jeg tror dessverre at mange ikke er klar over hva problemene går ut på. Og når det går opp for dem, er det gjerne etter uheldige hendelser, enten med mobbing eller med unger som har brukt tusenvis av kroner på ulike nettspill.

    En mulig måte å forberede de små elevene, er å legge til rette for kommunikasjon med personlige meldinger på Fronter. Da har vi en mulighet til å spore og ta tak på et tidlig tidspunkt dersom noe uheldig skulle oppstå. Når de blir litt større, ser det ut til at de velger andre måter å gjøre dette på, der voksne ikke har adgang. Så, det gjelder å smi mens jernet er varmt....

    SvarSlett
  3. Både tankevekkende og skremmende det dere her tar opp. skolen kan i alle fall ikke gi opp denne "digitale" siden av dannelsesprosjektet.

    Dere rapporterer også om svært solid håndtering fra skolens side.

    Problemee med å nå de foreldrene som ikke kommer, tror jeg skyldes at så mange ikke vet noe særlig om ungenes nettbruk, og mener derfor at dette ikke angår dem, verken på den ene eller andre måten.

    SvarSlett
  4. Dere har jobbet godt med dette vanskelige temaet. I min kommune er debatten om å stenge for tilgang til sosiale nettverk på trappene, i alle fall blandt skolelederne. Jeg lurer på om det finnes andre muligheter å jobbe med digital dannelse enn å "stenge" alle kanaler? Jeg syns dette er like vanskelig som det er viktig.

    SvarSlett
  5. Takk for at du deler denne erfaringen med oss, Hilde. Du og dine samarbeidspartnere har jobbet grundig og godt,og det er flott å se at skolens innsats er et viktig bidrag i lokalsamfunnets "nettvett"-arbeid. IKT er en betydelig del av barnas oppvekstarena og de må sosialiseres inn i denne "verdenen". Om vi voksne skal være støttespiller for barna i deres IKT-oppvekst, må vi være tilstede og ha kjennskap til denne verdenen. Da er det viktig at skolen tilbyr foresatte IKT-kurs som hjelper dem inn på den digitale arenaen, samt setter i gang diskusjoner og bevisstgjøringsprosesser omkring nettvett. Takk for tipset om BarneVakten. Denne sida bør jeg legge en link til på Fronter ved vår skole. I det hele tatt ser jeg et klart behov for å tydeliggjøre nettvett på vår digitale læringsplattform. Sols tanker om å legge til rette for "trening" av elevenes nettvett på Fronter de første skoleårene,støtter jeg på det sterkeste. Og som Siv Grete, synes jeg det er trist om vi ikke greier å forebygge digital mobbing på annen måte enn å stenge kanalene. Vi må få foreldrene på banen, men sliter ofte med at de ikke stiller på foreldremøtene. Der hvor jeg jobbet tidligere,fikk foreldrene innkalling (ikke invitasjon) til foreldremøte. Vi tilbød tre kvelder med samme tema og alle foreldre ved skolen måtte melde seg på en av kveldene. Oppmøtet ble registrert, og foreldre som ikke møtte, fikk personlig innkalling til et "oppsamlingsmøte" en måned senere. Vi signaliserte tydelig våre forventninger og vårt behov for foreldrenes engasjement.

    SvarSlett